مطالعه عددی انتقال حرارتجریان گاز محترق در محفظه رانش موتور سوخت مایع
محمد
مجیدی پارسا
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
author
رضا
ابراهیمی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
author
حسن
کریمی
author
text
article
2011
per
در این مقاله، انتقال حرارت جریان گاز محترق در محفظه رانش یک موتور سوخت مایع به صورت عددی مطالعه شده است. جریان گاز در محفظه، با در نظر گرفتن اثرات اصطکاک، انتقال حرارت جابه جایی به دیواره، تشعشع گازها و واکنشهای شیمیایی غیرتعادلی به صورت شبه یک بعدی شبیه سازی شده و معادلات حاکم با یک روش عددی کاملاً ضمنی حل شده است. از مدل شیمیایی هوا-هیدروژن بربس، که شامل 9 جزء و 18 واکنش مقدماتی نرخ محدود است، برای شبیه سازی فرآیند احتراق استفاده شده است.جریان سیال خنک کننده درکانالهای خنک کاری و هدایت حرارتی در دیواره به صورت شبه یک بعدی مدل شده است. نتایج حاصل نشان میدهند که روش حل به کار گرفته شده به خوبی می تواند جریان گاز در محفظه را شبیه سازی و شار حرارتی عبوری از دیواره، دمای دیواره و افزایش دمای سیال خنککننده را محاسبه کند. براساس این نتایج، در نزدیکی ناحیه گلوگاه، شار حرارتی عبوری از دیواره محفظه و دمای دیواره به بیشترین مقدار خود میرسند. همچنین، بیشترین شار حرارتی ناشی از تشعشع گازها در محفظه احتراق در حدود 30 درصد شار حرارتی کلی عبوری از دیواره است. مقادیر محاسباتی نشان می دهند که با احتساب واکنشهای شیمیایی در محفظه بیشترین شار حرارتی کلی عبوری از دیواره 30 درصد، بیشترین دمای دیواره 7 درصد، میزان افزایش دما و افت فشار سیال خنککننده در کانالهای خنککاری به ترتیب 29 درصد و 3 درصد، با نتایج عددی مرجع مورد مقایسه اختلاف دارند.
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46150_64794a5105e95b14770b1aead35a2077.pdf
جواد
خادم
author
علی
اسدی
author
text
article
2011
per
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46151_da9790e10f9d9af62e7c685c28ef336e.pdf
بهمن
نجفی
دانشگاه محقق اردبیلی
author
مهدی
ترکیان
دانشگاه محقق اردبیلی
author
محمدامین
حجازی
author
امیرعلی
زمزمیان
پژوهشگاه مواد و انرژی
author
text
article
2011
per
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46152_cd30abfd781c4ad8e83cf4acc02548ba.pdf
علیرضا
برخورداری
دانشگاه صنعتی شریف
author
محمد
فرشچی
دانشگاه صنعتی شریف
author
text
article
2011
per
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46153_4946d075a247589d4739113e007b6c04.pdf
جاماسب
پیرکندی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
author
مجید
قاسمی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
author
محمدحسین
حامدی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
author
text
article
2011
per
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46154_0cfc9e48e59404627ffe39e822f108c8.pdf
حمید
ممهدی هروی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
author
امیر
مقصودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
author
text
article
2011
per
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46155_950e30ed2f58f33548cdefa6259dcc8c.pdf
حجت
قاسمی
دانشگاه علم و صنعت ایران
author
محمدهادی
عرب نژاد
author
text
article
2011
per
Fuel and Combustion
iranian combustion institute
2008-3629
4
v.
2
no.
2011
https://www.jfnc.ir/article_46156_6b199557fff7b9196dd39ba012721135.pdf