@article { author = {آفرین, یاشار and تابع جماعت, صادق}, title = {تاثیر غلظت اکسیژن و عدد رینولدز سوخت در ساختار شعله متان-هیدروژن تحت شرایط MILD با استفاده از روش LES}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، از روش شبیه ­سازی گردابه بزرگ (LES) به منظور بررسی ساختار شعله متان-هیدروژن در شرایط MILDاستفاده شده است. همچنین، اثر متغیرهای عدد رینولدز فواره سوخت و غلظت اکسیژن در جریان اکسیدکننده به منظور مطالعه ساختار شعله بررسی شده است. بدین منظور، شبیه ­سازی به ازای دو عدد رینولدز 5000 و 10000و سه درصد اکسیژن 3، 6 و 9 درصد صورت گرفته است. نتایج آزمایشگاهی انجام­شده توسط دالی جهت ارزیابی دقت حل  استفاده شده است. برای ارتباط بین جمله­ های اغتشاشی و احتراقی از مدلPaSRموجود در کد اپن­فوم، که به نحوی توسعه ­یافته مدل EDC است، و همچنین از سازوکار کامل GRI-2.11، به منظور محاسبه دقیق سینتیک شیمیایی احتراق، استفاده شده است. معیارهای مختلفی برای ارزیابی صحت نتایج به­ دست­ آمده استفاده شده که همگی آن­ها دقت حل را تایید  می­ کنند.نتایج ارائه ­شده حاکی از این مطلب است که افزایش غلظت اکسیژن منجر به نازک­ شدن ضخامت شعله، محدودشدن نوسانات موجود در توزیع جزء­های شیمیایی در ناحیه کوچک­تری در اطراف نازل، کاهش خاموش شدن موضعی در ساختار شعله، محدودشدن ناحیه پیش ­مخلوط جزئی برای اجزای شرکت­ کننده در واکنش و به عبارت کامل­تر پایدارترشدن شعله در ناحیه نزدیک نازل می ­شود. همچنین، کاهش عدد رینولدز، به دلیل افزایش مدت زمان اقامت عناصر شرکت کننده در واکنش، نقش موثری در تقویت شعله ایفا می­ کند.}, keywords = {احتراقMILD,متان/هیدروژن,غلظت اکسیژن,رینولدز سوخت,LES}, title_fa = {تاثیر غلظت اکسیژن و عدد رینولدز سوخت در ساختار شعله متان-هیدروژن تحت شرایط MILD با استفاده از روش LES}, abstract_fa = {در این مقاله، از روش شبیه ­سازی گردابه بزرگ (LES) به منظور بررسی ساختار شعله متان-هیدروژن در شرایط MILDاستفاده شده است. همچنین، اثر متغیرهای عدد رینولدز فواره سوخت و غلظت اکسیژن در جریان اکسیدکننده به منظور مطالعه ساختار شعله بررسی شده است. بدین منظور، شبیه ­سازی به ازای دو عدد رینولدز 5000 و 10000و سه درصد اکسیژن 3، 6 و 9 درصد صورت گرفته است. نتایج آزمایشگاهی انجام­شده توسط دالی جهت ارزیابی دقت حل  استفاده شده است. برای ارتباط بین جمله­ های اغتشاشی و احتراقی از مدلPaSRموجود در کد اپن­فوم، که به نحوی توسعه ­یافته مدل EDC است، و همچنین از سازوکار کامل GRI-2.11، به منظور محاسبه دقیق سینتیک شیمیایی احتراق، استفاده شده است. معیارهای مختلفی برای ارزیابی صحت نتایج به­ دست­ آمده استفاده شده که همگی آن­ها دقت حل را تایید  می­ کنند.نتایج ارائه ­شده حاکی از این مطلب است که افزایش غلظت اکسیژن منجر به نازک­ شدن ضخامت شعله، محدودشدن نوسانات موجود در توزیع جزء­های شیمیایی در ناحیه کوچک­تری در اطراف نازل، کاهش خاموش شدن موضعی در ساختار شعله، محدودشدن ناحیه پیش ­مخلوط جزئی برای اجزای شرکت­ کننده در واکنش و به عبارت کامل­تر پایدارترشدن شعله در ناحیه نزدیک نازل می ­شود. همچنین، کاهش عدد رینولدز، به دلیل افزایش مدت زمان اقامت عناصر شرکت کننده در واکنش، نقش موثری در تقویت شعله ایفا می­ کند.}, keywords_fa = {احتراقMILD,متان/هیدروژن,غلظت اکسیژن,رینولدز سوخت,LES}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46157.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46157_4eca58b92a278b26521025c494a36a8f.pdf} } @article { author = {دوازده‌امامی, محسن and عطوف, حسین and رضایی بخش, محمدرضا}, title = {بررسی تجربی فرایند برگشت شعله در محیط متخلخل دو­لایه‌ای}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، فرایند برگشت شعله و استقرار آن در داخل محیط متخلخل سرامیکی دولایه‌ای از جنس SiC به صورت تجربی بررسی شده است. با توجه به اهمیت استقرار شعله بر روی سطح این مشعل‌ها برای ایجاد حداکثر بازده، عوامل موثر بر پدیده برگشت شعله به زیر سطح همچون نرخ آتش و میزان چگالی حفره و نیز نحوه برگشت شعله، از طریق اندازه گیری دما در طول محیط متخلخل، مورد مطالعه قرار گرفته است. مخلوط ورودی شامل گاز طبیعی و هوا به صورت ترکیبی با نسبت هم‌ارزی 0/65 بوده و به صورت کاملاً پیش­ مخلوط وارد مشعل می‌شود. برای بررسی چگونگی برگشت شعله، نحوه پیش­ گرمایش و بهبود سرعت شعله از طریق رصد بیشینه دما در داخل بستر متخلخل  بررسی و توضیح داده شده است. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش نرخ آتش در یک چگالی حفره ثابت، میزان پیش‌گرمایش لازم برای برگشت شعله افزایش و زمان برگشت شعله کاهش می‌یابد. با افزایش چگالی حفره، زمان برگشت شعله و پیش‌گرمایش لازم برای برگشت شعله کاهش می‌یابد..}, keywords = {محیط متخلخل,سیلیکون کربید,برگشت شعله,مطالعه آزمایشگاهی}, title_fa = {بررسی تجربی فرایند برگشت شعله در محیط متخلخل دو­لایه‌ای}, abstract_fa = {در این مقاله، فرایند برگشت شعله و استقرار آن در داخل محیط متخلخل سرامیکی دولایه‌ای از جنس SiC به صورت تجربی بررسی شده است. با توجه به اهمیت استقرار شعله بر روی سطح این مشعل‌ها برای ایجاد حداکثر بازده، عوامل موثر بر پدیده برگشت شعله به زیر سطح همچون نرخ آتش و میزان چگالی حفره و نیز نحوه برگشت شعله، از طریق اندازه گیری دما در طول محیط متخلخل، مورد مطالعه قرار گرفته است. مخلوط ورودی شامل گاز طبیعی و هوا به صورت ترکیبی با نسبت هم‌ارزی 0/65 بوده و به صورت کاملاً پیش­ مخلوط وارد مشعل می‌شود. برای بررسی چگونگی برگشت شعله، نحوه پیش­ گرمایش و بهبود سرعت شعله از طریق رصد بیشینه دما در داخل بستر متخلخل  بررسی و توضیح داده شده است. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش نرخ آتش در یک چگالی حفره ثابت، میزان پیش‌گرمایش لازم برای برگشت شعله افزایش و زمان برگشت شعله کاهش می‌یابد. با افزایش چگالی حفره، زمان برگشت شعله و پیش‌گرمایش لازم برای برگشت شعله کاهش می‌یابد.}, keywords_fa = {محیط متخلخل,سیلیکون کربید,برگشت شعله,مطالعه آزمایشگاهی}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46158.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46158_f8c50b6fa5190b83878d7dadfb4eaf07.pdf} } @article { author = {ممهدی هروی, حمید and مقصودی, امیر}, title = {بررسی آزمایشگاهی آلاینده­ های NOX و CO در محفظه احتراق ضربانی غیر پیش­ آمیخته}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {محفظه احتراق ضربانی دارای ساختاری ساده، هزینه کارکرد کم و قابل راه ­اندازی با انواع سوخت است. در این تحقیق، با ساخت محفظه‏ احتراق ضربانى، به بررسى تجربى برخی از عوامل مؤثر بر آلاینده­ های NOX و CO و همچنین دماى شعله و فرکانس احتراق پرداخته‏ شده است. دستگاه آزمایش به صورت غیر پیش­ آمیخته ساخته شده است. متغیرهاى کلیدى آزمایش دبى جریان سوخت ورودی و طول لوله‏ تخلیه هستند.نتایج حاصل از آزمایش­ ها نشان می­ دهد که با کاهش دبی سوخت، غلظتNOX و CO کاهش یافته و به کمترین مقدار خود به ­ترتیب ppm17 و 65 ppm می­ رسند. این مقدار NOX، در مقایسه با مشعل­ های معمولی که در حدود 58 تا ppm138 می­ باشد، بسیار مطلوب است. افزایش طول لوله تخلیه باعث کاهش غلظت آلاینده ­های NOX و CO و همچنین سبب کاهش فرکانس احتراق می­ شود. مقایسه نتایج حاصل با نتایج سایر محققان مطابقت خوبی را نشان می­ دهد.}, keywords = {محفظه احتراق ضربانی,غیر پیش­ آمیخته,مواد آلاینده,آزمایشگاهی}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی آلاینده­ های NOX و CO در محفظه احتراق ضربانی غیر پیش­ آمیخته}, abstract_fa = {محفظه احتراق ضربانی دارای ساختاری ساده، هزینه کارکرد کم و قابل راه ­اندازی با انواع سوخت است. در این تحقیق، با ساخت محفظه‏ احتراق ضربانى، به بررسى تجربى برخی از عوامل مؤثر بر آلاینده­ های NOX و CO و همچنین دماى شعله و فرکانس احتراق پرداخته‏ شده است. دستگاه آزمایش به صورت غیر پیش­ آمیخته ساخته شده است. متغیرهاى کلیدى آزمایش دبى جریان سوخت ورودی و طول لوله‏ تخلیه هستند.نتایج حاصل از آزمایش­ ها نشان می­ دهد که با کاهش دبی سوخت، غلظتNOX و CO کاهش یافته و به کمترین مقدار خود به ­ترتیب ppm17 و 65 ppm می­ رسند. این مقدار NOX، در مقایسه با مشعل­ های معمولی که در حدود 58 تا ppm138 می­ باشد، بسیار مطلوب است. افزایش طول لوله تخلیه باعث کاهش غلظت آلاینده ­های NOX و CO و همچنین سبب کاهش فرکانس احتراق می­ شود. مقایسه نتایج حاصل با نتایج سایر محققان مطابقت خوبی را نشان می­ دهد.}, keywords_fa = {محفظه احتراق ضربانی,غیر پیش­ آمیخته,مواد آلاینده,آزمایشگاهی}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46159.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46159_4750d24b17655758e80b7c442ed01c90.pdf} } @article { author = {تیماجی, مهدی and مظاهری, کیومرث}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدل سازی شتاب گیری شعله در انفجار ابر گازی در مقیاس بزرگ به وسیله مدل احتراقی ترکیبی جدید}, abstract_fa = {در انفجار ابر گازی، به دلیل همراه شدن پدیده انتشار شعله و میدان جریان آشفته، که بر اثر وجود موانعی در مسیر انتشار شعله ایجاد می شود، چین و چروک هایی با ابعاد مختلف در جبهه شعله ایجاد می شود. به دلیل بر هم کنش شعله-گردابه، نرخ گسترش شعله و افزایش فشار تشدید می شود. چالش اساسی در مدل سازی این پدیده چگونگی محاسبه سرعت سوزش آَشفتگی است. در این مقاله از ترکیب دو روش معادله انتقال چروکیدگی سطحی شعله و SCOPE3، که برای محاسبه چگالی سطحی شعله در انفجار ابر گازی در مقیاس بزرگ ارائه شده است، استفاده شده است. روش SCOPE3به دلیل درنظرگرفتن نقش آَشفتگی های بالا، توانایی مدل سازی انفجار ابر گازی در حضور موانع زیاد را داراست. از این رو، نتایج عددی حاصل از ترکیب معادله انتقال چروکیدگی سطحی شعله و SCOPE3، مقدار بیشینه فشاری و زمان رسیدن به آن را در شبیه سازی انفجار ابر گازی در مقیاس بزرگ بسیار خوب پیش بینی می کند.}, keywords_fa = {انفجار ابر گازی,مدل ترکیبی,چگالی سطحی شعله,مدل SCOPE3,مقیاس بزرگ}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46160.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46160_53c321bc8c5374a230d02add5faac0ed.pdf} } @article { author = {محمدی, آرش and جزایری, علی and ضیا بشرحق, مسعود}, title = {شبیه ­سازی احتراق در موتور تزریق مستقیم با استفاده از محیط متخلخل}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {محیط ­های متخلخل در مشعل­ها به منظور پایداری احتراق با مخلوط ­های رقیق، افزایش توان خروجی، گسترش محدوده اشتعال­ پذیری و کاهش آلاینده­ های حاصل از احتراق کاربرد زیادی دارند. مشخصه موتورهای احتراق داخلی آینده میزان آلایندگی بسیار کم به همراه کمترین مقدار مصرف سوخت تحت تمام شرایط کارکرد موتور است و این متغیرها وابسته به فرایند تشکیل مخلوط و احتراق است. این هدف با همگن­ کردن فرایند احتراق امکان­پذیر است که کنترل آن­ها در موتورهای احتراق داخلی بسیار مشکل است. در این مقاله، شبیه ­سازی یک موتور تزریق مستقیم انجام گرفته که در سر سیلندر آن فضایی نیمکره ­ای برای محیط متخلخل ایجاد شده که تنها نقش بازیاب را دارد و از لحاظ شیمیایی بی ­اثر است. مطالعه سه­ بعدی جریان و احتراق داخل سیلندر و محیط متخلخل همزمان با یکدیگر با استفاده از کد تصحیح ­شده کیوا انجام شده است. به دلیل نبود نتایج آزمایشگاهی منتشر شده برای موتورهای محیط متخلخل، برای اعتبار نتایج، پخش موج احتراقی گذرا با نتایج آزمایشگاهی مخلوط هوا و متان رقیق در بستر متخلخل مقایسه شده است. سوخت متان داخل موتور محیط متخلخل پاشیده می­ شود و مخلوط رقیقی تشکیل شده و احتراق به طور حجمی اتفاق می­ افتد. تشکیل مخلوط، تغییرات فشار و دما در هر دو فاز جامد و سیال محیط متخلخل و سیال داخل سیلندر به همراه تولید آلاینده­ های مونوکسید کربن و مونوکسید نیتروژن بررسی شده است. همچنین، اثر زمان پاشش روی توزیع فشار و دمای محیط متخلخل و سیال داخل سیلندر در یک سیکل بسته بررسی شده است. .}, keywords = {موتور تزریق مستقیم,محـیط متخلخل,احتراق همگن}, title_fa = {شبیه­ سازی احتراق در موتور تزریق مستقیم با استفاده از محیط متخلخل}, abstract_fa = {محیط ­های متخلخل در مشعل­ها به منظور پایداری احتراق با مخلوط ­های رقیق، افزایش توان خروجی، گسترش محدوده اشتعال­ پذیری و کاهش آلاینده­ های حاصل از احتراق کاربرد زیادی دارند. مشخصه موتورهای احتراق داخلی آینده میزان آلایندگی بسیار کم به همراه کمترین مقدار مصرف سوخت تحت تمام شرایط کارکرد موتور است و این متغیرها وابسته به فرایند تشکیل مخلوط و احتراق است. این هدف با همگن­ کردن فرایند احتراق امکان­پذیر است که کنترل آن­ها در موتورهای احتراق داخلی بسیار مشکل است. در این مقاله، شبیه ­سازی یک موتور تزریق مستقیم انجام گرفته که در سر سیلندر آن فضایی نیمکره ­ای برای محیط متخلخل ایجاد شده که تنها نقش بازیاب را دارد و از لحاظ شیمیایی بی ­اثر است. مطالعه سه­ بعدی جریان و احتراق داخل سیلندر و محیط متخلخل همزمان با یکدیگر با استفاده از کد تصحیح ­شده کیوا انجام شده است. به دلیل نبود نتایج آزمایشگاهی منتشر شده برای موتورهای محیط متخلخل، برای اعتبار نتایج، پخش موج احتراقی گذرا با نتایج آزمایشگاهی مخلوط هوا و متان رقیق در بستر متخلخل مقایسه شده است. سوخت متان داخل موتور محیط متخلخل پاشیده می­ شود و مخلوط رقیقی تشکیل شده و احتراق به طور حجمی اتفاق می­ افتد. تشکیل مخلوط، تغییرات فشار و دما در هر دو فاز جامد و سیال محیط متخلخل و سیال داخل سیلندر به همراه تولید آلاینده­ های مونوکسید کربن و مونوکسید نیتروژن بررسی شده است. همچنین، اثر زمان پاشش روی توزیع فشار و دمای محیط متخلخل و سیال داخل سیلندر در یک سیکل بسته بررسی شده است.}, keywords_fa = {موتور تزریق مستقیم,محـیط متخلخل,احتراق همگن}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46161.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46161_73eff231638ed7945d91026edf311e71.pdf} } @article { author = {معصومی, حمید and آب روشن, حمید}, title = {بررسی عددی اثر تغییر زاویه مشعل­ها بر پدیده احتراق در دیگ بخار یک نیروگاه منتخب}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {5}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {در این مقاله، اثر تغییر زاویه مشعل­ های دیگ بخار بر روی متغیر­های جریان گازی و فرایند احتراق به صورت عددی بررسی شده است. بدین منظور دیگ بخار نیروگاه 320 مگاواتی بندرعباس با ابعاد واقعی در نرم ­افزار فلوئنت شبیه­ سازی شده است و معادلات سه بعدی انتقال تکانه، انرژی و گونه­ های شرکت­ کننده در واکنش احتراق در فضای محاسباتی به طور کامل حل شده ­اند. اثر آشفتگی بر جریان سیال و احتراق به ­ترتیب با استفاده از مدل­های ε-kاستاندارد و اتلاف گردابه درنظر گرفته شده است و برای منظورکردن اثر انتقال حرارت تشعشع مدلP1 به ­کار رفته است. متغیرهای احتراق و جریان سیال برای زوایای مختلف مشعل­ ها محاسبه و با یکدیگر مقایسه شده­ اند. نتایج نشان می­دهد که تغییر زاویه مشعل­ ها راه­کار مناسبی برای کنترل شعله­ ها و دمای قسمت­ های مختلف دیگ بخار و درنتیجه کاهش آلاینده­ ها و محافظت از اجزای داخلی دیگ بخار است. نتایج به ­دست آمده در این تحقیق با نتایج منتشرشده مقایسه شده و رفتار قابل قبولی را نشان می­ دهد. .}, keywords = {احتراق,زاویه مشعل,شبیه­ سازی عددی,کوره}, title_fa = {بررسی عددی اثر تغییر زاویه مشعل­ها بر پدیده احتراق در دیگ بخار یک نیروگاه منتخب}, abstract_fa = {در این مقاله، اثر تغییر زاویه مشعل­ های دیگ بخار بر روی متغیر­های جریان گازی و فرایند احتراق به صورت عددی بررسی شده است. بدین منظور دیگ بخار نیروگاه 320 مگاواتی بندرعباس با ابعاد واقعی در نرم ­افزار فلوئنت شبیه­ سازی شده است و معادلات سه بعدی انتقال تکانه، انرژی و گونه­ های شرکت­ کننده در واکنش احتراق در فضای محاسباتی به طور کامل حل شده ­اند. اثر آشفتگی بر جریان سیال و احتراق به ­ترتیب با استفاده از مدل­های ε-kاستاندارد و اتلاف گردابه درنظر گرفته شده است و برای منظورکردن اثر انتقال حرارت تشعشع مدلP1 به ­کار رفته است. متغیرهای احتراق و جریان سیال برای زوایای مختلف مشعل­ ها محاسبه و با یکدیگر مقایسه شده­ اند. نتایج نشان می­دهد که تغییر زاویه مشعل­ ها راه­کار مناسبی برای کنترل شعله­ ها و دمای قسمت­ های مختلف دیگ بخار و درنتیجه کاهش آلاینده­ ها و محافظت از اجزای داخلی دیگ بخار است. نتایج به ­دست آمده در این تحقیق با نتایج منتشرشده مقایسه شده و رفتار قابل قبولی را نشان می­ دهد.}, keywords_fa = {احتراق,زاویه مشعل,شبیه­ سازی عددی,کوره}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46162.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46162_bbeeaf9d17ce7abf4a94c8eca29f5bc4.pdf} }