@article { author = {Abdollahi, Mohammad and Ghobadian, Barat and Najafi, Gholamhasan}, title = {The Optimization of Surfactants Use to Produce Biodiesel-Diesel-Water Emulsion and Nano-Emulsion Fuels}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {محمد عبداللهی1، برات قبادیان2 و غلامحسن نجفی3}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بهینه‌سازی استفاده از سورفکتانت برای تولید سوخت‌های امولسیون و نانوامولسیون آب-بیودیزل-گازوییل}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق مصرف بهینه­ سورفکتانت در تولید سوخت­های امولسیون و نانوامولسیون برای جلوگیری از مشکلات احتمالی استفاده بیش از اندازه آن و کاهش هزینه­ تولید با داشتن پایداری مناسب است. در این تحقیق، از دو سورفکتات توئین80 و اسپن80 برای تولید سوخت­های امولسیون و نانوامولسیون استفاده شد. سوخت­های امولسیون و نانوامولسیون آب-بیودیزل-گازوییل در مقادیر و HLB های مختلف سورفکتانت تولید شدند. در تمامی آزمایش­ها از سوخت B5 به­عنوان سوخت پایه و برای تولید امولسیون و نانوامولسیون از 5 درصد حجمی آب استفاده شد. امولسیون­های تولیدشده از نظر ظاهری، شیری­رنگ و کدر بودند. بین امولسیون­ها با HLB های مختلف، امولسیون در 6HLB=، با 8 روز پایداری، دارای بیشترین پایداری بود. در ادامه، کمترین مقداری از سورفکتانت که برای تولید امولسیون آب- بیودیزل-گازوییل مناسب ارزیابی شد، 1 درصد حجمی در 6HLB= بود. همچنین، کمترین مقداری از سورفکتانت که نانوامولسیون در آن تولید شد، 5 درصد حجمی با 8= HLB بود.}, keywords_fa = {موتور دیزل,امولسیون,نانوامولسیون,سورفکتانت,عدد HLB}, url = {https://www.jfnc.ir/article_48686.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_48686_86c62df5dbd7df4277aa688bae1b5acf.pdf} } @article { author = {Omidi, Mohammad and Davazdah Emami, Mohsen}, title = {An experimental study of stable combustion and flashback phenomenon in a double-layer porous burner}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {13-24}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {محمد امیدی1 و محسن دوازده‌امامی2}, abstract = {}, keywords = {Two-layer porous burner,Flame stability limit,Flame temperature,Flashback,Emission}, title_fa = {بررسی تجربی احتراق پایدار و پدیده برگشت شعله در یک مشعل متخلخل دولایه‌ای}, abstract_fa = {:در پژوهش حاضر، عملکرد یک مشعل متخلخل دولایه‌ای، که در لایه اول سرامیک از جنس SiC و لایه دوم گلوله‌های آلومیناسیلیکاتی (Al2SiO5) استفاده شده است، به­صورت تجربی بررسی شده است. یک موضوع بسیار مهم در رابطه با این مشعل‌ها پایداری شعله در سطح بستر متخلخل است. بنابراین، ضروری است که به­منظور جلوگیری از ایجاد برگشت شعله ناگهانی در مشعل متخلخل، شرایطی که منجر به ناپایداری (پدیده برگشت شعله) می‌شود را بررسی کرد. در این تحقیق، اثرات قطر گلوله در پایین‌دست، نسبت هم‌ارزی و نرخ آتش بر دمای شعله، محدوده عملکرد پایدار مشعل، پدیده برگشت شعله و انتشار آلاینده‌ها بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که شعله در محدوده نسبت‌ هم‌ارزی 35/0 تا 45/0 در داخل بستر متخلخل پایدار می‌شود. با کاهش نسبت هم‌ارزی، شعله به­سمت پایین‌دست حرکت می‌کند. همچنین، با افزایش قطر گلوله در پایین‌دست مشعل، دمای بیشینه شعله و دمای سطح مشعل کاهش می‌یابد. با افزایش نسبت هم‌ارزی، مدت زمان برگشت شعله کاهش می‌یابد. همچنین، با افزایش تخلخل در پایین‌دست مشعل مدت زمان برگشت شعله کاهش می‌یابد. میزان هوای اضافی نیز تاثیر قابل توجهی روی میزان CO دارد که میزان CO، با کاهش نسبت هم‌ارزی، کاهش می‌یابد. در تمام اندازه‌گیری‌ها، میزان NOx  به‌خاطر دمای پایین شعله مقدار ناچیزی (کم‌تر از ppm 5) است.}, keywords_fa = {مشعل متخلخل دولایه‌ای,محدوده پایداری شعله,دمای شعله,برگشت شعله,انتشار آلاینده}, url = {https://www.jfnc.ir/article_48687.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_48687_5a1d61ff28d06c11caaa685337078443.pdf} } @article { author = {Mohammadian Esfahani, Ehsan and Mazaheri, Kiumars and Pasdar Shahri, Hadi}, title = {Investigation of Swirl Number and Exhaust Gas Recirculation Impact in Numerical Simulation of Common Dual Fuel Power Plant Burner}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {25-45}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Dual fuel burner,swirl number,numerical simulation,NOx emission}, title_fa = {بررسی اثر عدد چرخش و بازچرخش گازهای خروجی از دودکش در شبیه‌سازی عددی مشعل‌ دوگانه‌سوز نیروگاهی رایج}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی اثر عدد چرخش مسیر هوای اولیه و بازچرخش گازهای خروجی از دودکش در جهت دسترسی به احتراقی بهتر در مشعل دوگانه­سوز نیروگاهی DDZ-G12 است. برای صحت­سنجی نتایج حاصل از حل‌گرهای توسعه داده‌شده، دو مسئله معیار حل و نتایج عددی با داده‌های تجربی مقایسه و مدل‌های قابل ‌اعتماد به‌منظور شبیه‌سازی جریان اغتشاشی و احتراقی غیرپیش‌آمیخته انتخاب شده است. با توجه به مشکل وجود دمای بالا در دهانه­ مشعل، ابتدا نقش عدد چرخش هوای اولیه بررسی شده است. نتایج نشان دادند که کاهش عدد چرخش از 8/0 به 48/0 باعث کاهش 423 درجه­ای دما بر روی دهانه­ مشعل گشته و میزان آلاینده­ ناکس را به مقدار 88/34 درصد کاهش می‌دهد. نتایج بازچرخش گازهای خروجی از دودکش نشان می­دهد که افزایش 30 درصدی بازچرخش گازهای خروجی از دودکش سبب کاهش 360 درجه­ای دما بر روی دهانه­ مشعل و کاهش 43/69 درصدی آلاینده­ ناکس می‌شود. همچنین، نتایج نشان می­دهد که بازچرخش گازهای خروجی از دودکش، منجر به پهن‌ترشدن شعله نیز شده است. اگرچه افزایش عرض شعله منجر به یکنواختی بهتر دما می­شود، اما از طرفی، با افزایش بیش‌ازاندازه‌ عرض شعله، احتمال برخورد شعله با دیواره­ها نیز وجود خواهد داشت.}, keywords_fa = {مشعل دوگانه‌سوز,عدد چرخش,شبیه‌سازی عددی,انتشار ناکس}, url = {https://www.jfnc.ir/article_49372.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_49372_7459ad1e05f4ee232a2d9eab7bb37eb8.pdf} } @article { author = {Dianati tilaki, ramazan ali and Jafarsalehi, Morteza and Safari, Reza and Movahedi, Alireza}, title = {Carbon Dioxide Removal and Biomass Production from Methane Combustion in the Photobioreactor using Microalgae Spirulina}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {47-58}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Carbon dioxide,Spirulina,Biomass,Biofixation,Flue gas}, title_fa = {بررسی حذف دی‌اکسیدکربن از احتراق‌ متان و تولید زیست‌توده در فتوبیوراکتور با استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه تعیین میزان حذف دی­اکسیدکربن و تولید­ زیست­توده در فتوبیوراکتور با استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا با تزریق گازهای حاصل از احتراق متان بود. آزمایش­ها با ساخت فتوبیوراکتور و تزریق مداوم هوا و گاز احتراق، به­صورت جداگانه، به راکتورهای حاوی محیط کشت فاقد هرگونه منبع کربن انجام شد. دی­اکسیدکربن  مورد نیاز در راکتور کنترل، از هوا و در راکتورهای آزمایش، از گاز احتراق تامین می­شد. دبی جریان گاز عبوری از راکتور 5/1 لیتر بر دقیقه بود. منبع نور به دو صورت مصنوعی و طبیعی بود. نور مصنوعی با چهار عدد لامپ­  فلورسنت با شدت روشنایی 10 کیلولوکس در سطح مماس بر فتوبیوراکتور و در دو حالت پیوسته و متناوب آزمایش شد. غلظت دی­ اکسیدکربن ورودی به راکتورها در محدوده 580 تا 5000 قسمت در میلیون انتخاب شد و به­­وسیله دستگاه CO2 سنج اندازه­گیری شد. میزان تولید زیست­توده جلبک و همچنین تغییرات pH محلول اندازه­گیری شد. حداکثر میزان تولید جلبک با دی­اکسیدکربن هوا و جریان احتراق گاز متان حاوی4100 قسمت در میلیون دی­اکسیدکربن، پس از هشت روز، تحت تابش نور متناوب به­ترتیب به 07/0و 2/0 گرم در لیتر در روز و حداکثر غلظت زیست­توده به­ترتیب به 25/0 و 04/1 گرم در لیتر رسید. میزان تثبیت دی­اکسیدکربن با غلظت 3300 و 4100 قسمت در میلیون تحت تابش نور متناوب به­ترتیب به 5/2 و 13/3 درصد رسید. تولید زیست­توده در نور مصنوعی متناوب 35 درصد کمتر از آزمایش با  نور ثابت بود.  با افزایش غلظت دی­اکسیدکربن در گاز احتراق، میزان تولید زیست­توده افزایش یافت. گاز حاصل از احتراق متان بدون پیش­تصفیه در فتوبیوراکتور تزریق شد و حذف دی­اکسیدکربن و تولید جلبک صورت گرفت.}, keywords_fa = {دی‌اکسیدکربن,اسپیرولینا,گاز احتراق,متان}, url = {https://www.jfnc.ir/article_49445.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_49445_21c6c89502459e4d557f74f19a48a4c3.pdf} } @article { author = {Pashaei, Jafar and Khoshbakhti Saray, Rahim}, title = {Investigating the Behavior of Natural Gas Flame in a Spark Ignition Engine}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {59-74}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Spark Ignition Engine,Natural gas,Flame Surface,Wall,Computational Fluids Dynamic}, title_fa = {بررسی رفتار شعله گاز طبیعی در محفظه احتراق یک موتور اشتعال‌جرقه‌ای}, abstract_fa = {فرایند آزادسازی انرژی در موتورهای اشتعال­جرقه­ای رابطه مستقیمی با روند گسترش شعله در محفظه احتراق دارد. در این تحقیق، با شبیه­سازی فرایند احتراق گاز طبیعی در یک موتور اشتعال­جرقه­ای، با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی، رفتار شعله در نزدیک دیواره­ها و دور از آن بررسی شده است. آزمون­های تجربی در دورهای مختلف و با تغییر زاویه جرقه­زنی انجام شده است. شبیه­سازی به­صورت چرخه بسته بوده و نتایج مدل با داده­های تجربی اعتباردهی شده، که از دقت مناسبی برخوردار است. نتایج نشان می­دهد، با قرارگرفتن جرقه شمع در خارج از مرکز هندسی سرسیلندر، فرض گسترش شعله به­صورت کره­های هم­مرکز صحیح نیست و دیواره نزدیک شعله، جلوی پیشروی آن  را گرفته و سطح شعله از حالت کروی خارج می­شود. پیشروی شعله متلاطم گاز طبیعی در سه مرحله انجام می­گیرد: 1- گسترش اولیه سطح شعله با شتاب زیاد که 15درصد جرم سوخت، با شیب آهنگ آزادسازی انرژی بالا، در این مرحله می­سوزد. 2- بعد از برخورد سطح شعله با کف پیستون، آهنگ سوختن با نرخ تقریبا ثابت ادامه می­یابد. 30 درصد جرم سوخت در حالت شمع خارج از مرکز و 50 درصد سوخت در حالت شمع مرکز، در این مرحله می­سوزد. 3- کاهش شتاب گسترش شعله بعد از برخورد سطح شعله با دیواره­های جانبی که 55 درصد جرم سوخت در حالت شمع خارج از مرکز و 35 درصد در حالت شمع در مرکز، در این مرحله می­سوزد.}, keywords_fa = {موتور اشتعال جرقه‌ای,گاز طبیعی,سطح شعله,دیواره,دینامیک سیالات محاسباتی}, url = {https://www.jfnc.ir/article_49466.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_49466_2229b2573ca329b4a24430a712895ae1.pdf} } @article { author = {oruji, Shima and Khoshbin, Reza and Karimzadeh, Ramin}, title = {Thermodynamic Modeling of Gasoline Production Process through Thermal Cracking of Heavy Hydrocarbons}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {75-85}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدلسازی ترمودینامیکی فرایند تولید بنزین از طریق واکنش شکست حرارتی هیدروکربن‌های سنگین}, abstract_fa = {در این مقاله، تعادل ترمودینامیکی فرایند شکست حرارتی هیدروکربن سنگین به­منظور تولید بنزین مطالعه شده است. محاسبات تعادلی با به­کارگیری روش حداقل‌سازی انرژی آزاد گیبس صورت گرفته است. وابستگی میزان بازده محصولات، ازجمله بنزین، به شرایط عملیاتی ازقبیل دما (K1200-300)، فشار (atm30-1) و نسبت بخار آب به خوراک (5/0-0) بررسی شده است. نتایج به­دست آمده نشان داد که افزایش دما تأثیر مثبتی در تولید بنزین دارد. به­صورتی که در فشار ثابت atm1، با افزایش دما از K500 تا K800، بازده تولید بنزین از 5/41 درصد به 8/92 درصد می‌رسد. ماهیت گرماگیر واکنش شکست حرارتی هیدروکربن‌های سنگین دلیل افزایش بازده بنزین در اثر افزایش دماست. اما، با افزایش فشار در دمای ثابت، از میزان تولید بنزین کاسته می‌شود و این امر بیانگر تأثیر منفی فشار بر میزان تولید بنزین است. علاوه­بر این، بازده بنزین تولیدی با افزایش نسبت بخار آب به خوراک از صفر تا 5/0، 45 درصد کاهش داشته است. نتایج حاکی از آن است که بازه‌ دمایی K1200-800، محدوده‌ فشار atm5-1 و عدم حضور بخار آب شرایط عملیاتی بهینه برای تولید بنزین از طریق فرایند شکست حرارتی هیدروکربن­های سنگین است.}, keywords_fa = {هیدروکربن‌های سنگین,شکست حرارتی,بنزین,ترمودینامیک,انرژی آزاد گیبس}, url = {https://www.jfnc.ir/article_49469.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_49469_f9a19665d2c086fba4db6d010710469b.pdf} } @article { author = {Azimi, AmirHossein and EidiAttarZade, Masoud and Tabejamaat, Sadegh and Oni, Abbas and Zahab, Salehe and BalZade, MohammadMahdi and Kankashvar, Benyamin and Aghayari, Majid}, title = {Designing a Gas Turbine Combustor Test Rig and Testing a Sample Combustor at Atmospheric Conditions}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {10}, number = {1}, pages = {87-104}, year = {2017}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Gas turbine,Combustion chamber,Test rig,Test section,atmospheric}, title_fa = {طراحی آزمونگر محفظه احتراق توربین گاز و آزمایش محفظه نمونه در شرایط اتمسفریک}, abstract_fa = {در این مقاله، به طراحی و ساخت آزمونگر محفظه احتراق توربین گاز و آزمایش محفظه نمونه در شرایط اتمسفریک پرداخته شده است. از این آزمونگر می‌توان به­منظور بررسی اثر تغییرات هندسی بر روی عملکرد محفظه احتراق، استخراج نقشه‌ اشتعال‌پذیری و پایداری، بررسی ترکیب گازهای خروجی، توزیع دمای گازهای خروجی و دمای جداره‌ محفظه‌ استفاده کرد. آزمونگر ساخته­شده، قادر به آزمایش محفظه احتراق تا حداکثر دبی هوا 800 مترمکعب بر ساعت بوده و قابلیت پیش‌گرم­کردن هوای ورودی به محفظه تا حداکثر دمای 1000 کلوین را دارد. این آزمونگر قادر به انجام آزمایش با انواع سوخت‌های مایع، گاز طبیعی و LPG است. یک قطاع تک­انژکتوره محفظه احتراق حلقوی در مقطع آزمون نصب شده است. محفظه در شرایط اتمسفریک و دبی هوا و دبی سوخت مختلف آزمایش شده است. نتایج بیانگر آن است که دمای گازهای خروجی از محفظه احتراق به­صورت غیرخطی با افزایش نسبت سوخت به هوا افزایش می‌یابد. با استفاده از مدل یک­بعدی، دمای خروجی از محفظه احتراق پیش­بینی شده و با نتایج تجربی مقایسه شده است. مدل مذکور روند تغییر دمای خروجی از محفظه احتراق را به­خوبی پیش‌بینی می‌کند.}, keywords_fa = {توربین گاز,محفظه احتراق,آزمونگر,مقطع آزمون,اتمسفریک}, url = {https://www.jfnc.ir/article_49472.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_49472_45e1bae47f7cf8cd0724744829d85fbe.pdf} }