2024-03-29T12:56:35Z
https://www.jfnc.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5431
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
مطالعه تجربی شعله نفوذی پروپان/ اکسیژن و گاز طبیعی/ اکسیژن در شرایط رقیق سازی و پیش گرم
بابک
کشیر
صادق
تابع جماعت
امیر
مردانی
در پژوهش حاضر به مطالعه شعله نفوذی پروپان و گاز طبیعی به همراه اکسیژن در محدوده جریان آرام و در دو مرحله پرداخته شده است. در مرحله اول اثر رقیق سازی اکسیدکننده اکسیژن با گازهای نیتروژن و دی اکسیدکربن مورد بررسی قرار گرفته است. در این قسمت پایداری و تغییر شکل شعله در برابر فرایند رقیق سازی محور مطالعه قرار گرفته است. در مرحله دوم پیشگرم اکسیژن تا K 480 و رقیقسازی همزمان آن با گازهای نیتروژن یا دی اکسیدکربن مورد پژوهش قرار گرفته و نتایج با حالت بدون پیشگرم مقایسه شده است. پیشگرم سبب پایداری بیشتر شعله در برابر فرایند رقیق سازی می شود و به علت بالا رفتن دمای محصولات احتراق در پیش گرم، این شعله ها نسبت به حالت بدون پیشگرم درخشندگی بیشتری دارند.
شبیه سازی اسپری سرد
سوخت دیزل
مخلوط دیزلایزوپروپیل الکل
شکست قطرات
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46103_438687711805617cbcf76b615e527be0.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
مقایسه اسپری سرد دیزل خالص و مخلوط دیزل- ایزوپروپیل الکل با استفاده از شبیهسازی عددی
محسن
دوازده امامی
سعید
خردمند
مسعود
حکیم داوود
در کار حاضر شبیهسازی اسپری سرد دیزل و مخلوط دیزل-ایزوپروپیل الکل با استفاده از نرم افزار اپن فوم انجام و رفتار دو سوخت مطالعه و مقایسه شده است. این اسپری به داخل یک محفظه حجم ثابت که درون آن با هوای در ابتدا ساکن و پر فشار پر شده، تزریق میشود. برای مدلسازی از یک روش اویلری-لاگرانژی به همراه شکل اصلاح شده معادلات k-ɛ استفاده شده است. شبیهسازی اسپری در کار حاضر شامل مدلهای مختلف: اتمیزهشدن، شکست (متلاشی شدن) قطرات، نیروی پسا و نیروی ثقل است. به منظور تعیین دقت شبیهسازی، ابتدا چهار اسپری شبیهسازی شده و نتایج حاصل با نتایج تجربی و عددی موجود مقایسه شده است. سپس مقایسه دو اسپری سرد دیزل و مخلوط دیزل- ایزوپروپیل الکل مورد توجه قرار گرفته است. خواص مورد نیاز برای انجام شبیهسازی سرد اسپریهای فوق به صورت آزمایشگاهی اندازهگیری شده است. کشش سطحی با استفاده از یک سلول کشش سطحی و ویسکوزیته با استفاده از یک ویسکامتر سیبولت (ASTM D445) اندازهگیری شدهاند. شبیهسازیها برای دو سوخت در دو فشار محفظه 10 و 50 بار انجام شده است. عمق نفوذ نوک اسپری، شکل اسپری، SMD و توزیع اندازه قطرات دو اسپری گزارش و مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که SMD مخلوط دیزل- ایزوپروپیل الکل کوچکتر از دیزل خالص است، که مزیتی برای این امولسیون است. نتایج همچنین نشان داده که علیرغم وجود تفاوت زیاد در خواص دو سوخت، ساختار کلی دو اسپری تا حدود زیادی مشابه بوده و میتوان مخلوط دیزل- ایزوپروپیل الکل را در موتور دیزل بدون نیاز به تغییر در انژکتور به کار گرفت.
شبیه سازی اسپری سرد
سوخت دیزل
مخلوط دیزلایزوپروپیل الکل
شکست قطرات
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46104_19a3ef8600b9b3ad9d0b658e10442ff3.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
بررسی آلاینده های یک موتور اشتعال جرقه ای با استفاده از گازول
مصطفی
کیانی ده کیانی
برات
قبادیان
هادی
رحیمی
غلامحسن
نجفی
افزایش آلودگی های زیست محیطی ناشی از به کارگیری سوخت های فسیلی باعث ترغیب پژوهشگران به تحقیق پیرامون سوخت های تجدیدپذیر و پاک شده است. یکی از مهم ترین این سوختها بیواتانول است که در مخلوط با بنزین سوخت مناسبی را تشکیل می دهد. به مخلوط بنزین و بیواتانول در نسبت های پایین گازول گفته می شود. در مقاله حاضر تاثیر گازول که سوختی است پاک بر آلاینده های خروجی اگزوز از قبیل منو اکسید کربن (CO)، دی اکسید کربن(CO2، هیدروکربن های نسوخته (HC) و اکسیدهای نیتروژنNOx) در بارهای 25، 50، 75 و 100 درصد بار موتور و سرعت های 2000 و 4000 دور در دقیقه در یک موتور چهار سیلندر اشتعال جرقه ای بررسی شده است. بیواتانول با درصدهای حجمی مختلف (E0E5E10E15 و E20) به بنزین اضافه شد و با استفاده از دستگاه آنالیز دود، آلاینده های اگزوز اندازه گیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش درصد بیواتانول در سوخت های ترکیبی، مقدار آلاینده های COو HCکاهش و مقدار CO2 افزایش یافت. همچنین مقدار NOX در بارهای 25، 50 و 75 درصد کاهش و در بار کامل (100 درصد) افزایش یافت.
ترکیبات بیواتانول- بنزین
گازول
آلاینده های اگزوز
موتور اشتعال جرقه ای
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46105_62a32e3b127c089bca959be50d8a8bd8.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
پیشبینی تاخیر خوداشتعالی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن
رحیم
ابراهیمی
راندمان بالای گرمایی همراه با تولید پایین اکسیدهای نیتروژن، موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن را در زمره ایدههای اصلی موتورهای آینده قرار داده است. کنترل زمان خوداشتعالی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن مشکل اصلی تجاری شدن آن است. بر این اساس، الگوی هو و کک، الگوی شل و الگوی انتگرال کوبش برای پیشبینی شروع خود اشتعالی برای استفاده در سیستم کنترل موتور پیشنهاد و با هم مقایسه شدند. در الگوی انتگرال کوبش دو رابطه جدید برای پیشبینی شروع مرحله اول و دوم احتراق پیشنهاد شد. مقایسه اختلاف میانگین مقادیر به دست آمده از الگوهای نظری با مقادیر آزمایشگاهی و زمان محاسبه آنها نشان میدهد که الگوی انتگرال کوبش بهترین تطبیق و کمترین زمان محاسبه را در پیشبینی شروع مرحله اول و دوم احتراق دارد.
موتور
شروع احتراق
الگوی انتگرال کوبش
الگوی هو و کک
الگوی شل
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46106_4ae325ecbfadf989f2a7e475987f89c6.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
تاثیر ترکیب سوختهای دیزل و بیودیزل حاصل از پسماند روغنهای خوراکی در عملکرد موتور اشتعال تراکمی CI
علی
زنوزی
برات
قبادیان
تیمور
توکلی
مهدی
فیض اله نژاد
حسین
باقرپور
امروزه بیودیزل به عنوان جایگزین سوخت دیزل شناخته شده است. این سوخت به طور عمده از انواع روغن های گیاهی تولید می شود. از آنجاییکه قیمت بیودیزل تولید شده از روغن های گیاهی خوراکی بسیار بالاست؛ لذا روغن های پسماند و غیرخوراکی به عنوان پتانسیلی با هزینه پایین برای تولید بیودیزل ترجیح داده می شوند. از این رو در این تحقیق ابتدا بیودیزل از روغن پسماند حاصل از رستوران و با استفاده از روش ترانساستریفیکاسیون تولید شد. سپس خصوصیات مهم سوخت تولید شده با استاندارد ASTM D-6751 مطابقت داده شد. پس از اطمینان از استاندارد بودن سوخت بیودیزل تولید شده، تغییر عملکرد موتور شش سیلندر پرکینز در حالت تمام بار با استفاده از ترکیبات سوخت بیودیزل و دیزل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایش ها نشان داد که با اضافه کردن بیودیزل به سوخت دیزل، به دلیل احتراق کامل، میزان توان و گشتاور موتور افزایش می یابد. با توجه به ارزش گرمایی پایین بیودیزل، مقدار مصرف سوخت ویژه نیز اندکی افزایش پیدا می کند. مشاهدات کیفی نشان داد که میزان بو و دود خروجی کاهش می یابد و تغییر بو در نسبتهای بالاتر بیودیزل کاملاً آشکار است. در مجموع نتیجه گیری شد که با افزایش 25 درصد بیودیزل حاصل از روغن پسماند به سوخت دیزل، عملکرد موتور بدون هیچگونه تغییر و اصلاحی در اجزای آن بهبود می یابد.
بیودیزل
روغن پسماند
عملکرد موتور اشتعال تراکمی
ترکیبات سوختی
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46107_f187d555ef0c0c672ed4fa170ab743f4.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
استفاده از نظریه زمان تاخیر دوگانه برای تحلیل ناپایداری احتراق فرکانس پایین در موتورهای سوخت مایع
مسعود
قدیمی
علیرضا
رمضانی
در پژوهش حاضر، ناپایداری احتراق فرکانس پایین در موتورهای سوخت مایع مدلسازی شده و نرمافزاری برای تحلیل و پیشبینی این پدیده ایجاد شده است.برای تعیین معادله مشخصه حاکم، تداخل بین نوسانات جریان در انژکتور به عنوان نماینده سیستم تغذیه و نوسانات فشار ناشی از احتراق در محفظه، مورد بررسی قرار گرفته است. مدلسازی دینامیک احتراق با استفاده از مدل تاخیر زمانی انجام شده است. برای افزایش دقت و تشابه مدل با واقعیت دینامیک احتراق، مدل تاخیر زمانی دوگانه یا تبخیر همراه با اختلاط استفاده شده است. با استفاده از مدل ارائه شده، ناپایداری فرکانس پایین در موتورهای مایع-گاز و مایع- مایع بررسی و مرزهای پایداری و فرکانس های مربوط به آن در حالت های مختلف بررسی شده است. نشان داده شده که افزایش افت فشار انژکتورها و افزایش زمان اقامت گاز در محفظه اثرات پایدارکنندگی دارند. کاهش زمان اختلاط در موتورهای مایع-گاز اثر پایدارکنندگی دارد، اما در موتورهای مایع- مایع میتواند روندهای متفاوتی را به دنبال داشته باشد. همچنین احتمال وقوع ناپایداری فرکانس پایین فقط در بازههای فرکانسی خاصی که گسسته است، وجود دارد. نتایج به دست آمده، تطابق قابل قبولی با نتایج تجربی و نظری موجود داشته و دینامیک ناپایداری احتراق فرکانس پایین را به خوبی پیشبینی میکند.
موتور سوخت مایع
ناپایداری احتراق
فرکانس پایین
تأخیر زمانی
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46108_121532b0eb4fe74a86af6c4011e5f74f.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
On a Numerical Model for Gasification of Biomass Materials: An Alternative Method to Combustion
مهدی
واعظی
محمود
پسندیده فرد
محمد
مقیمان
In this paper, a thermochemical equilibrium model is used to predict the performance of a downdraft biomass gasifier. Numerical results are shown to be in good agreement with those of the experiments. Different biomass materials are tested using the model, and forest residual is shown to be the most energetic one. For this material, the gasification temperature, syngas composition and calorific value are calculated. The effects of moisture content, air/fuel ratio, air inlet temperature and steam/fuel ratio are also investigated. The air inlet temperature is found to be the only way to increase syngas calorific value and cold gas efficiency. The steam/fuel ratio, on the other hand, plays a key role in controlling the gasification temperature and H2/CO ratio.
gasification
Thermochemical Equilibrium
Numerical modeling
Renewable Energy
Biomass
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46109_a1d95d2d2b8a9708cef773af139f3057.pdf
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3629
1387
1
1
A Computational Study of the Effects of Combustion Chamber Geometries on Combustion Process and Emission in a DI Diesel Engine
صمد
جعفرمدار
مجتبی
خباز زاده
A computational study aiming to investigate the effect of combustion chamber geometry on combustion process and emission has been carried out in a direct injection diesel engine. The combustion process and emission of three different combustion chamber geometries were considered, and combustion process behaviors such as variation of mean pressure, velocity, heat release rate, emission production and flame movement were revealed. The results also proved that the chamber shape has significant effects on the combustion and emission behaviors. They also showed that reentrant combustion chamber released less Soot and NOx emissions because of intense swirl, tumble and low temperature combustion. Also it was known that depth of chamber is an effective parameter on NOx and soot formation. The results of this model for cylindrical combustion chamber geometry were compared with the corresponding experimental data and proved to be good agreement. Generally it was found that the shape of Omega is the best selection for piston head, but it strongly needs strongly to match chamber geometry with spray characteristics.
chamber geometry
Modeling
Emission
combustion process
Swirl
tumble
2008
04
20
https://www.jfnc.ir/article_46110_0152d692d45bc8dd1355e35005a1e125.pdf